Ethics code: IR.HUMS.REC.1400.410
Adeli F, Aghamolaei T, Hosseini Z, Mohseni S. Effect of an Educational Program Based on Pender’s Health Promotion Model on the Preventive Behaviors Against COVID-19. J Prevent Med 2023; 10 (3) :214-225
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-685-fa.html
عادلی فاطمه، آقاملایی تیمور، حسینی زهرا، محسنی شکرالله. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری کوویدـ19 در افراد بالای 18 سال شهر لار. طب پیشگیری. 1402; 10 (3) :214-225
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-685-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی. دانشگاه علومپزشکی هرمزگان. بندرعباس. ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (971 مشاهده)
هدف SARS-COV-2 عامل بیماری کوویدـ19 است که سبب اختلال در بعضی از اعضای بدن بهخصوص سیستم تنفسی میشود. باتوجهبه پیدایش سویههای جدید ویروس و به دنبال آن افزایش انتقالپذیری و کاهش اثر بخشی واکسنها مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 در شهر لار انجام شد.
روش ها در این مطالعه مداخلهای 200 نفر افراد بالای 18 سال شهر لار شرکت کردند و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل مشخصات جمعیتشناختی و سازههای مدل ارتقای سلامت پندر و رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 بود که پایایی و روایی آن تأیید شد. مداخله آموزشی براساس نتایج حاصل از پیشآزمون در گروه آزمایش طی 5 جلسه برگزار شد. دادهها در 2 نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمعآوری شدند و با استفاده از SPSS نسخه 25و آزمونهای آماری تی مستقل تی زوجی مجذور کای و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند (0/05>P).
یافته ها نتایج نشان دادند میانگین نمره اهمیت سلامت (0/001>P)، کنترل درکشده (0/001>P)، خودکارآمدی درکشده (0/001>P)، منافع درکشده (001/0>P)، تأثیرات بینفردی. انتظارات (0/001>P)، تأثیرات بینفردی. هنجارها (0/001>P)، تأثیرات موقعیتی (0/001>P)، احساسات مرتبط با رفتار (0/001>P)، راهنمای داخلی (0/001>P)، راهنمای خارجی (0/001>P)، تعهد به طرح عمل (0/001>P) و رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 (0/001>P) بهطور معناداری در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است و میانگین موانع درکشده (0/001>P) و اولویتها و تقاضاهای رقابتکننده فوری نیز بهطور معناداری در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است. بعد از مداخله ارتباط آماری معنیداری بین سازه تقاضاهای رقابتکننده فوری، احساسات مرتبط با رفتار و منافع درکشده با رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 مشاهده شد.
نتیجه گیری ارزشیابی سازههای مدل ارتقای سلامت پندر تغییرات مثبت رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 را نشان داد که مؤید تأثیر این مدل آموزشی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از کوویدـ19 است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/7/9