دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 303-292 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1159
Ethics code: IR.ABADANUMS.REC.1399.221


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tafazoli M, Borzoo T, Mousaviasl S, Maghsoudi F. Investigating the Behavioral Problems of Preschool Children in Home Quarantine During the COVID-19 Pandemic in Abadan, Iran. J Prevent Med 2023; 10 (3) :292-303
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-692-fa.html
تفضلی مهسا، برزو تارا، موسوی اصل ساجده، مقصودی فاطمه. بررسی میزان مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی در قرنطینه خانگی در پاندمی کووید‌ـ‌19 در شهرستان آبادان. طب پیشگیری. 1402; 10 (3) :292-303

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-692-fa.html


1- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
چکیده:   (236 مشاهده)
هدف پاندمی‌کووید‌ـ‌19 و محدودیت‌های اجتماعی، اثرات متفاوتی بر جنبه‌های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی در قرنطینه خانگی در دوران پاندمی ‌کووید‌ـ‌19 است.
روش ها مطالعه از نوع توصیفی‌تحلیلی بوده که در بهار 1400 نمونه‌ای شامل 234 نفر کودک 4 تا 6 ساله از جامعه کودکان پیش‌دبستانی آبادان، به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب وتوسط پرسش‌نامه الکترونیکی استاندارد رفتاری کودکان پیش‌دبستانی که توسط والدین تکمیل شد مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌‌ها به کمک آزمون آماری من‌وینتی و نرمال بودن آن‌ها توسط آزمون شاپیروویلک، توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 25 نجام شد.
یافته ها یافته‌های مطالعه حاضر نشان می‌دهند 6/8 درصد کودکان پرخاشگری، 25/2 درصد اضطراب و 1/3 درصد گوشه‌گیری زیاد و 93/2 درصدن پرخاشگری، 74/8 درصد اضطراب و 98/3 درصد گوشه‌گیری کم و متوسط را تجربه می‌کنند. همچنین مشخص شد گوشه‌گیری و اضطراب در کودکان با مادران شاغل نسبت به کودکان با مادر خانه‌دار بیشتر است. میزان اضطراب کودکان با درآمد خانواده‌‌ها، دارای رابطه عکس و معنی‌داری است (P=0/23 سطح معنی‌داری بیان شد).
نتیجه گیری با‌توجه‌به نتایج پژوهش، نیاز به طراحی و اجرای برنامه‌های ویژه جهت حمایت از خانواده‌های با درآمد پایین و خانواده‌های با مادران شاغل دیده می‌شود. همچنین لازم است برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌‌ها و مربیان کودک توسط روان‌پزشکان‌، روان‌شناسان و پزشکان اطفال در جهت آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان و نحوه مناسب برطرف کردن آن‌ها صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 4240 kb]   (97 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (93 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/7/8 | انتشار: 1402/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.