دوره 11، شماره 1 - ( 4-1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 95-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 5913


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei L, Masoudi R. Evaluation of Coping Skills Program With Positive Cognitive-behavioral Approach on the Development of Students’ Individual and Social Adaptation to COVID-19 Disease. J Prevent Med 2024; 11 (1) :84-95
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-754-fa.html
ربیعی لیلی، مسعودی رضا. ارزشیابی برنامه مهارت‌های شناختی رفتاری مثبت‌گرا بر سازگاری فردی و اجتماعی دانشجویان در مقابله با کووید‌ـ‌19. طب پیشگیری. 1403; 11 (1) :84-95

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-754-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری داخلی‌ ـ جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (114 مشاهده)
هدف بیماری کووید‌ـ‌19 باعث بسیاری از مشکلات در‌زمینه سازگاری عاطفی، رفتاری و اجتماعی به‌خصوص در نوجوانان و جوانان شده است. بنابراین این مطالعه‌ای با عنوان بررسی «تأثیر آموزش مهارت‌های سازگاری بر رشد سازگاری فردی و اجتماعی در شرایط اپیدمی بیماری کووید‌ـ‌19 در دانشجویان» انجام شد.
روش ها این مطالعه یک مطالعه نیمه‌تجربی است. گروه هدف، دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در سال 1401 بودند. 10 جلسه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای با رویکرد شناختی‌رفتاری مثبت‌گرا برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه سازگاری فردی و اجتماعی کالیفرنیا بود. اطلاعات پیش از مداخله، بلافاصله و 1 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شد.
یافته ها یافته‌های مطالعه نشان داد بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی و خرد‌مقیاس‌های آن در 2 گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (0/05P). آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات تفاوت معنی‌داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در 3 مرحله سنجش نشان می‌دهد (0/001>P). در‌مورد متغیر گرایش‌های ضد‌اجتماعی میانگین نمره (P>0/05).
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد آموزش مهارت‌های مقابله‌ای با رویکرد شناختی‌رفتاری مثبت‌گرا موجب افزایش سازگاری فردی و اجتماعی دانشجویان می‌شود. یافته‌های مطالعه به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کمک می‌کند برنامه‌های مداخلاتی‌ای را که موجب افزایش سلامت روان و کاربرد مهارت‌های مقابله‌ای و در‌نهایت ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان شود، در نظر بگیرند.
متن کامل [PDF 4380 kb]   (70 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (37 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1402/10/17 | پذیرش: 1402/12/16 | انتشار: 1403/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb