Research code: 5913
Rabiei L, Masoudi R. Evaluation of Coping Skills Program With Positive Cognitive-behavioral Approach on the Development of Students’ Individual and Social Adaptation to COVID-19 Disease. J Prevent Med 2024; 11 (1) :84-95
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-754-fa.html
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری داخلی ـ جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (614 مشاهده)
هدف بیماری کوویدـ19 باعث بسیاری از مشکلات درزمینه سازگاری عاطفی، رفتاری و اجتماعی بهخصوص در نوجوانان و جوانان شده است. بنابراین این مطالعهای با عنوان بررسی «تأثیر آموزش مهارتهای سازگاری بر رشد سازگاری فردی و اجتماعی در شرایط اپیدمی بیماری کوویدـ19 در دانشجویان» انجام شد.
روش ها این مطالعه یک مطالعه نیمهتجربی است. گروه هدف، دانشجویان دانشگاه علومپزشکی شهرکرد در سال 1401 بودند. 10 جلسه آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختیرفتاری مثبتگرا برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سازگاری فردی و اجتماعی کالیفرنیا بود. اطلاعات پیش از مداخله، بلافاصله و 1 ماه بعد از مداخله جمعآوری شد.
یافته ها یافتههای مطالعه نشان داد بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی و خردمقیاسهای آن در 2 گروه در قبل از مداخله تفاوت معنیداری وجود نداشت (0/05P). آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات تفاوت معنیداری را در روند تغییرات نمرات میانگین در 3 مرحله سنجش نشان میدهد (0/001>P). درمورد متغیر گرایشهای ضداجتماعی میانگین نمره (P>0/05).
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختیرفتاری مثبتگرا موجب افزایش سازگاری فردی و اجتماعی دانشجویان میشود. یافتههای مطالعه به برنامهریزان و سیاستگذاران کمک میکند برنامههای مداخلاتیای را که موجب افزایش سلامت روان و کاربرد مهارتهای مقابلهای و درنهایت ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان شود، در نظر بگیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1402/10/17 | پذیرش: 1402/12/16 | انتشار: 1403/1/10