Salari S, Aghamolaei T, Hosseini Z, Mohseni S. The Effectiveness of Educational Intervention Based on the Information-motivation-behavioral Skills Model in Improving Self-care Behaviors of Patients With Hypertension. J Prevent Med 2024; 10 (4) :318-329
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-699-fa.html
سالاری شیوا، آقاملایی تیمور، حسینی زهرا، محسنی شکرالله. تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا: مدل اطلاعاتـانگیزشـمهارتهای رفتاری. طب پیشگیری. 1402; 10 (4) :318-329
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-699-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، پژوهشکده عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، موسسه بهداشت هرمزگان، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (1790 مشاهده)
هدف بیماری فشار خون بهویژه در کشورهای درحالتوسعه با افزایش خطر بروز بیماریهای قلبیعروقی مرتبط است و با اصلاح شیوه زندگی، رعایت رژیم غذایی و بهبود رفتارهای خودمراقبتی قابلکنترل است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل اطلاعاتـانگیزشـمهارتهای رفتاری بر افزایش رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در شهر داراب بود.
روش ها این مطالعه، یک مطالعه مداخلهای نیمهتجربی با 250 شرکتکننده مبتلا به پرفشاری خون (125 نفر در گروه آزمایش و 125 نفر در گروه کنترل) بود که در سال 1401 و با نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه 3 بخشی (اطلاعات جمعیتشناختی، سازههای مدل اطلاعاتـانگیزشـمهارتهای رفتاری و رفتارهای خودمراقبتی) و روایی پایاییشده جمعآوری شد. 4 جلسه آموزشی حضوری هر جلسه 45تا 60 دقیقه برای شرکتکنندگان و اعضای خانواده آنان برگزار شد. 2 ماه پس از مداخله آموزشی پسآزمون انجام شد. از آزمونهای تی مستقل، زوجی و تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS نسخه 22برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها پس از آموزش، تفاوت آماری معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل در تمامی سازههای مدل (دانش، انگیزش، مهارتهای فردی و رفتارهای خودمراقبتی) مشاهده شد (P<0/001). در گروه آزمایش در تمامی سازههای موردمطالعه بعد از مداخله تفاوت معنادارآماری و بیشترین تأثیر در سازه انگیزش مشاهده شد.
نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان میدهد که برنامه آموزشی اجراشده به ارتقای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا منجر شد این افزایش خودمراقبتی میتواند کاهش عوارض ناشی از فشار خون را به همراه داشته باشد. باتوجهبه نتایج اگر پزشکان و کارکنان بهداشتی با بهرهگیری از سازههای این مدل رفتارهای خودمراقبتی در فشار خون را به مراجعهکنندگان بیاموزند این میتواند در کنترل فشار خون مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1402/1/8 | پذیرش: 1402/2/17 | انتشار: 1402/10/11