Jorabian A, Jahangirimehr A, Abdolahi Shahvali E, Tartifizadeh H, Hemmatipour A. Studying the effectiveness of education on knowledge, mothers' attitudes towards screening tests for metabolic diseases in newborns at birth. J Prevent Med 2025; 12 (1) :35-46
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-824-fa.html
جورابیان عاطفه، جهانگیری مهر اعظم، عبدالهی شهولی الهام، ترتیفی زاده حسنی، همتی پور اکرم. بررسی اثربخشی آموزش حضوری بر دانش و نگرش مادران برای انجام آزمایشهای غربالگری مربوط به بیماریهای متابولیک نوزادان تازه متولدشده. طب پیشگیری. 1404; 12 (1) :35-46
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-824-fa.html
1- کارشناسی ارشد پرستاری مادر و نوزاد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناسی ارشد آمار زیستی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
3- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
4- گروه تغذیه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران.
5- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان آموزشی ولیعصر، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده: (537 مشاهده)
هدف: غربالگری نوزادان یک برنامه بهداشت عمومی مهم است که به نجات جان بسیاری از نوزادان کمک میکند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مادران برای انجام آزمایشهای غربالگری بیماریهای متابولیک نوزادان متولدشده در سال 1403 انجام شد.
روشها: در این مطالعه شبه تجربی،106 نوزاد به همراه مادر انتخاب و بهصورت تصادفی بلوکبندی شده به دو گروه 53 نفر مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. گروه مداخله آموزش درزمینه انجام آزمایشهای غربالگری بهصورت چهره به چهره طی 15 دقیقه دریافت کردند. میزان دانش و نگرش مادران بر اساس پرسشنامه محقق ساخته قبل و بعد از آموزش طی مصاحبه توسط پژوهشگر بررسی شد و عملکرد مادران ازنظر انجام آزمایشهای و مراجعه به فوق تخصص پیگیری شد. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی و آزمونهای تی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار spss26 تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: میانگین سن مادران (24/5 ±40/32) سال و تحصیلات 50 نفر1/47 درصد در سطح دانشگاهی بوده است، 51 نفر 1/48 درصد از نوزادان ترم و جنسیت 56 نفر8/52 درصد مذکر بود. در این مطالعه آموزش با افزایش میزان سطح دانش و نگرش مادران گروه مداخله همراه بود (001/0P<). شانس عملکرد به انجام آزمایش در گروه مداخله 16/2 برابر بیشتر از گروه کنترل و افزایش نگرش بعد از مداخله این شانس را 06/1 برابر بیشتر نموده است.
نتیجهگیری: آموزش چهره به چهره به مادران با افزایش دانش و نگرش آنها نسبت به انجام آزمایشهای غربالگری متابولیک نوزادان همراه بود. پیشنهاد میشود آموزش مادران در این زمینه در دوران بارداری صورت گیرد و تأکید بیشتر در مورد تفسیر نتایج آزمایش باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/12/21 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار: 1404/7/13