Noroozian F, Ramezankhani A, Zarei F, Madani A. The effectiveness of an educational intervention on knowledge and practice of female students in high schools about Osteoporosis, in Bandar Abbas, Iran. J Prevent Med 2018; 5 (2) :35-28
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html
نوروزیان فاطمه، رمضان خانی علی، زارعی فایقه، مدنی عبدالحسین. اثر بخشی مداخله آموزشی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان. طب پیشگیری. 1397; 5 (2) :35-28
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد، میکروبیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
4-
چکیده: (4578 مشاهده)
هدف: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار میدهد. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان بود.
روشها: در یک مطالعه مداخلهای از نوع نیمه تجربی 419 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان به روش تصادفی خوشهای چند مرحله ای در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. دادههای جمعآوریشده وارد نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 گردید و از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری تیتست و تیزوجی برای آنالیز دادهها استفاده شد.
نتایج: میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد در گروههای آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنادار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری پیدا کرد. (p-value = 0.001). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله از 2/22 در مرحله قبل از مداخله به 79/29 در مرحله بعد از مداخله تغییر یافت و این تفاوت ازنظر آماری معنیدار بود، (p = 0.028).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، مداخله آموزشی به روش مذکور در ارتقا میزان آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانی نسبت به پوکی استخوان تأثیرگذار بوده لذا برنامهریزی و اجرای این مدل آموزشی در جامعه موردنظر میتواند در پیشگیری از بیماری مذکور در سنین بالاتر موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/27 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار: 1397/10/15