دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.HUMS.REC.1398.440


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafei S, Aghamolaei T, Hosseini Z, Ghanbarnejad A. Effect of educational intervention based on social cognitive theory on self-care behaviors of high blood pressure patients. J Prevent Med. 2021; 8 (1) :11-1
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html
رافعی شهرام، آقاملایی تیمور، حسینی زهرا، قنبرنژاد امین. تأثیر مداخله مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا. طب پیشگیری. 1400; 8 (1) :1-11

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- مرکز تحقیقات دخانیات و سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، بندرعباس ، ایران
چکیده:   (605 مشاهده)
هدف: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر عمده بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است. کنترل فشارخون نیازمند رفتارهای خودمراقبتی در سراسر عمر است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلابه فشارخون بالابود.
روش‌ها: جمعیت هدف این مطالعه نیمه تجربی بیماران مبتلابه فشارخون بالا در مراکز جامع سلامت شهرستان فارسان بودند. نمونه‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند(هر گروه 90 نفر). داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سطح فعالیت‌های خودمراقبتی و پرسشنامه سازه‌های تئوری شناخت اجتماعی قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی تکمیل گردید. برنامه آموزشی طی 12 جلسه 60 تا 90 دقیقه‌ای به­روش‌های سخنرانی، بحث گروهی، نمایش عملی، پرسش­و پاسخ و نمایش فیلم و همچنین استفاده از یک گروه واتس­آپ برای گروه مداخله برگزار شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و تست های آماری رگرسیون، تی‌تست و تی‌زوجی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات آگاهی، سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی و رفتارهای خودمراقبتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به‌طوری معنی‌دار افزایش یافت. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد، هرچه میزان تغییرات سازه‌های یادگیری مشاهده‌ای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد افراد مبتلابه فشارخون بیشتر بود، خودمراقبتی بهتری داشتند
نتیجه‌گیری: توصیه می‌شود در مطالعات مداخله‌ای مبتنی بر تئوری شناخت اجتماعی به‌منظور بهبود رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا بر سازه‌های یادگیری مشاهده‌ای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد تأکید ویژه‌ای صورت گیرد.
متن کامل [PDF 449 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1400/2/1 | پذیرش: 1400/3/3 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.