دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 24-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 95103
Ethics code: IR.RUMS.REC.1395.137

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vosoughirahbari V, Ahmadi Tabatabaei S, Mazar L, Asadpour M. The effect of educational intervention based on Trans-theoretical model on participation in Pap Smear test in women in Chatroud region. J Prevent Med. 2021; 8 (4) :14-24
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-560-fa.html
وثوقی رهبری ونوس، احمدی طباطبایی سید وحید، مازار لیلی، اسدپور محمد. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرا نظریه ای بر انجام آزمایش پاپ اسمیر در زنان منطقه چترود. طب پیشگیری. 1400; 8 (4) :24-14

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-560-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده‌ بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران و مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (250 مشاهده)
هدف: سرطان دهانه قابل‌ پیشگیری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرا نظریه‌ای بر انجام آزمایش پاپ اسمیر انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1395 روی 70 نفر از زنان واجد شرایط چترود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته‌ بود. برنامه آموزشی طی 8 جلسه به صورت سخنرانی، بحث گروهی، نمایش فیلم و پرسش و پاسخ برای گروه مداخله اجرا، داده ها با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معنی دار آماری نداشتند. قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار آماری بین مراحل تغییر (٠٩۴/٠=-value p)، نمره موانع درک شده (٢۳/٠= P-value) دو گروه مداخله و کنترل وجود نداشت، بعد از مداخله آموزشی با ٠٠۱/٠< P-value این اختلاف معنی دار بود. همچنین آزمون تی زوجی تفاوت معنی‌داری بین نمره موانع و منافع درک شده و خودکارآمدی قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله نشان داد(٠٠۱/٠P-value <) ولی در گروه کنترل این اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشاندهنده تأثیر مداخله آموزشی بر مراحل تغییر رفتار، توازن تصمیم گیری، خودکارآمدی، انجام رفتار بر اساس سازه‌های مدل فرانظری و ارتقای رفتار انجام پاپ اسمیر، بوده است.
متن کامل [PDF 500 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1400/7/2 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.