دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 73-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.PNU.REC.1400.130


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moallemzadegan Z, Zare H, Malekzadeh A. Effectiveness of a Sleep Health Education Program on Sleep Quality of Elementary School Students in Bandar Abbas, Iran. J Prevent Med. 2022; 9 (1) :62-73
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-610-fa.html
معلم زادگان زهرا، زارع حسین، ملک زاده اکرم. اثربخشی آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب دانش‌آموزان ابتدایی شهر بندرعباس. طب پیشگیری. 1401; 9 (1) :73-62

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-610-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور کیش، بندر لنگه، استان هرمزگان، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
چکیده:   (133 مشاهده)
هدف کیفیت خواب، تحت‌تأثیر عوامل فردی (سن و جنس)، روانی و محیطی است و الگوی خواب طی زندگی تغییر می‌کند. تأثیر خواب بر فرایند رشد و تکامل، اهمیت خواب دوران کودکی را مضاعف می‌کند. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش بهداشت خواب، بر کیفیت خواب دانش‌آموزان بود.
روش ها پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر 7 تا 12 سال مدارس ابتدایی شهرستان بندرعباس بود که 349 نفر در این طرح شرکت کردند. نمونه‌گیری در مرحله اول این طرح، به شیوه در‌دسترس و در مرحله دوم به شیوه تصادفی بود. در مرحله اول سنجش کیفیت خواب انجام شد و سپس در مرحله دوم، دانش‌آموزانی که مشکلات خواب داشتند، به دو گروه 30‌نفره آزمایش و کنترل، تقسیم شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد گروهی که آموزش بهداشت خواب دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که آموزش دریافت نکردند، کیفیت خواب بهتری دارند. از میان مؤلفه‌های مختلف کیفیت خواب، بیشترین نمره‌ای که کسب ‌شده بود و باعث کاهش کیفیت خواب بود، «سخت بیدار شدن هنگام صبح» و همچنین «تکان خوردن در خواب» بود.
نتیجه گیری یافته‌های این بررسی نشان داد مداخله بهداشت خواب در بهبود عادات خواب دانش‌آموزان مؤثر است. ازاین‌رو، برگزاری جلسات آموزشی برای والدین و دانش‌آموزان به‌منظور ارتقای کیفیت خواب می‌تواند مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 3604 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.