Research code: 13128
Ethics code: 11837-42-01-95
Hosseini F S, Nazari M, Begi R A H, Kave M H, Gharamani L, Karimi M. Relationship Between Body Image Concern and Social Self-efficacy in Iranian Female Adolescents. J Prevent Med 2024; 11 (1) :60-71
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-740-fa.html
حسینی فاطمه السادات، نظری مهین، ابوالحسن بیگی رخساره، کاوه محمد حسین، قهرمانی لیلا، کریمی مسعود. تأثیر نگرانیها و ترس از تصویر بدن در دوران نوجوانی: بررسی ارتباط خودکارآمدی اجتماعی و ترس از تصویر بدن. طب پیشگیری. 1403; 11 (1) :60-71
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-740-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (675 مشاهده)
هدف تصویر بدن، ساختاری چندوجهی است که در طی چند دهه اخیر موضوع بسیاری از پژوهشها درزمینه روانشناسی و اجتماعی بوده است. در این پژوهش، رابطه بین خودکارآمدی اجتماعی و ترس از تصویر بدنی در دانشآموزان دختر بررسی شده است.
روش ها این پژوهش مقطعی، بهصورت توصیفیهمبستگی انجام شد. نمونه پژوهش، ۱۱۷ دانشآموز دختر دوره متوسطه از دبیرستانهای شهر کوار در سال تحصیلی 1395 - 1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامههای خودکارآمدی اجتماعی و ترس از تصویر بدن از آنها جمعآوری شد. با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با نرمافزار SPSS نسخه 26، دادهها تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها یافتهها نشان داد رشته ریاضی با فراوانی 33/3 درصد و رشته علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی هریک با فراوانی 32/5 و 34/2 درصد حجم نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند. نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین ترس از تصویر بدن و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان همبستگی بسیار قوی و بهصورت معکوس و معنیدار وجود دارد (P<0/001).
نتیجه گیری باتوجهبه نتایج پیشنهاد میشود در برنامههای آموزشی و تربیتی برای دانشآموزان دختر، به اصول و مفاهیم مورد تأکید در افزایش خودکارآمدی، نحوه استفاده از ابزارهای علمی و کاربردی برای ارتقای فرایندها و همچنین برنامههای آموزشی تخصصی برای دانشآموزان، والدین و معلمان توجه شود. این برنامهها میتوانند به کاهش ترس از تصویر بدنی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر کمک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1402/11/3 | انتشار: 1403/1/13