:غربالگری نوزادان یک برنامه بهداشت عمومی مهم است که به نجات جان بسیاری از نوزادان در سراسرجهان کمک می کند.این مطالعه با هدف تعیین تاثیرآموزش بردانش، نگرش مادران نوزادان تازه متولد شده برانجام آزمایشات غربالگری بیماریهای متابولیک دربیمارستان شهید بهشتی اصفهان درسال 1403 انجام شد. روش بررسی : در این مطالعه مداخله ای 106 نوزاد به همراه مادر انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه 53 نفر مداخله وکنترل تقسیم شدند. گروه مداخله آموزش درزمینه انجام آزمایشات غربالگری به صورت چهره به چهره طی 15 دقیقه دریافت کردند. میزان دانش و نگرش مادران براساس پرسشنامه محقق ساخته قبل و بعد از آموزش طی مصاحبه توسط پژوهشگر بررسی شد و عملکرد مادران از نظر انجام آزمایشات و مراجعه به فوق تخصص پیگیری شد.داده ها با آزمون های آماری توصیفی و آزمون های تی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss26 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سن مادران(24/5 ±40/32) سال بود، 51 نفر(1/48درصد) از نوزادان ترم وجنسیت 56 نفر(8/52درصد) مذکر بود. دراین مطالعه آموزش با افزایش میزان سطح دانش و نگرش ماداران گروه مداخله همراه بود(001/0P<). شانس عملکرد به انجام آزمایش درگروه مداخله 16/2برابر بیشتر از گروه کنترل وافزایش نگرش بعد از مداخله این شانس را 06/1 برابر بیشتر نموده است. نتیجه گیری: افزایش دانش ونگرش مادران باانجام آزمایشات غربالگری متابولیک نوزادان همراه بود. پیشنهاد می شود آموزش مادران دردوران بارداری صورت گیرد و تاکید بیشتر درمورد نحوه استفاده از نمونه های خون و معنای نتایج آزمایش باشد.